Jak zadbać o kręgosłup?

Jak zadbać o kręgosłup
Benjamin Wedemeyer z Unsplash

Kręgosłup to najważniejszy element szkieletu osiowego u człowieka. Składa się z kręgów,  a do jego zadań należy ochrona rdzenia kręgowego oraz utrzymywanie całego ciała w stabilnej pozycji.  Problem z kręgosłupem pojawia się najczęściej dopiero w momencie, gdy zaczyna on wysyłać niepokojące sygnały bólowe, niestety dopiero wtedy zaczynami się zastanawiać w jaki sposób o niego zadbać.

Większość osób przeżywało, przeżywa lub będzie przeżywać bóle kręgosłupa. Należy zadać sobie pytanie: „Czy naprawdę jesteśmy na nie skazani?  Współczesny tryb życia powstawaniu problemów układu kostnego.  Niszczycielski wpływ na zdrowie naszego kręgosłupa mają przede  wszystkim siedzący tryb życia, dźwiganie ciężkich przedmiotów, brak ruchu oraz problemy zarówno te osobiste, jak  i zawodowe.

Bolesne konsekwencje wad postawy

Wśród najważniejszych przyczyn bólu kręgosłupa wymienia się wady postawy, do których należą kifoza, skolioza i lordoza.  Niewielki procent schorzeń kręgosłupa pojawia się w dzieciństwie, część z nich można nabyć wraz z wiekiem, jednak znaczna większość zwyrodnień powstaje w wyniku zaniedbań dzieci i rodziców, małej aktywności fizycznej, otyłości lub nadwagi. Profilaktyka schorzeń kręgosłupa powinna być wpajana dzieciom od najmłodszych lat, ale należy pamiętać, że przez cały czas należy chronić swój kręgosłup poprzez utrzymywanie prawidłowej postawy ciała  i systematyczne uprawianie sportu.

Kifoza, lordoza i skolioza to bardzo poważne wady postawy, które występują u dużej części społeczeństwa, aby móc z nimi walczyć i im zapobiegać powinniśmy poznać ich charakterystykę i przyczyny powstawania.

Rodzaje wad postawy

Kifoza – to wada polegająca na wygięciu kręgosłupa w stronę grzbietową, niektóre osoby potocznie nazywają tę wadę „garbem”. U człowieka powstaje ona w odcinku krzyżowym i piersiowym kręgosłupa, często objawia się trudnym  do zniesienia bólem, natomiast pojawia się wskutek noszenia ciężkich przedmiotów. Czasami występuje jako powikłanie chorób takich jak krzywica, gruźlica, zapalenie, złamanie, czy nowotwór.

Lordoza – to łukowe wygięcie kręgosłupa w stronę brzuszną, występuje w odcinkach lędźwiowym i szyjnym kręgosłupa, w potocznym rozumowaniu można ją opisać jako nadmierne wygięcie kręgosłupa do przodu. Przyczyn powstania lordozy możemy szukać w nadmiernym przyroście tkanki tłuszczowej na brzuchu, słabych mięśniach lub w nadmiernym przyroście masy ciała podczas ciąży.

Skolioza – to wada polegająca na skrzywieniu kręgosłupa w trzech płaszczyznach potocznie nazywana jest „bocznym skrzywieniem kręgosłupa”.  Zwyrodnienie to może powstać w różnych odcinkach kręgosłupa: lędźwiowym, piersiowym lub szyjnym. Specjaliści informują, że skolioza to prawdopodobnie choroba genetyczna, jednak w  większości  przypadków zachorowalność ma podłoże idiopatyczne (o nieznanej przyczynie).

Bóle kręgosłupa  często mają związek z wadami postawy. Chory kręgosłup charakteryzuje się osłabionymi więzadłami i mięśniami, które odpowiadają za jego stabilizację. Siedzący tryb życia sprawia,  że mięśnie zaczynają bardzo szybko słabnąć i wiotczeć.  Nie należy lekceważyć schorzeń kręgosłupa, ponieważ mogą one mieć bardzo poważne konsekwencje.

Na co dzień  każdy powinien pamiętać o prostych czynnościach, przydatnych nawykach, które pozwolą nam utrzymać układ kostny w dobrej formie przez wiele lat.  Prawidłowa postawa podczas wykonywania takich czynności jak stanie, siedzenie, spanie to proste działania profilaktyczne.  Należy tylko trzymać się kilku podstawowych zasad.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Przejdź na kolejną stronę.

Po pierwsze: stanie

Już od wczesnych lat dzieciństwa rodzice powinni kształtować u swoich pociech nawyk utrzymywania prostych pleców. Powinniśmy pamiętać o wciągniętym brzuchu, trzymaniu głowy prosto, napięciu mięśni pośladków  uniesieniu ku górze klatki piersiowej i ściągniętych łopatkach. Po wprowadzeniu zmian możemy czuć się niekomfortowo, jednak po pewnym czasie powinniśmy dostrzec wiele korzyści płynących ze zmiany postawy ciała. Nieprzyjemne objawy i bóle pleców ustąpią, a nowa wyprostowana sylwetka doda nam pewności siebie.

Po drugie: siedzenie

W dzisiejszych czasach bardzo duża liczba osób prowadzi siedzący tryb życia, zarówno odpoczywa, jak i pracuje przed komputerem. Kiedy siedzimy przed monitorem, musimy pamiętać o tym, aby ekran znajdował się na linii oczy, natomiast klawiatura powinna być tak ułożona, żeby osoba korzystająca z niej nie musiała bez potrzeby skręcać tułowia. Łokcie powinny być ułożone w pozycji zbliżonej do kąta prostego, natomiast nadgarstki muszą stanowić przedłużenie rąk. Część lędźwiowa kręgosłupa powinna być oparta na krześle, natomiast  kolana staramy się trzymać cały czas zgięte pod kątem prostym.  Pracując przy biurku, pamiętajmy, aby średnio co godzinę robić sobie krótką przerwę, podczas której możemy się porozciągać i rozruszać mięśnie.

Jak zadbać o kręgosłup?

Po trzecie: spanie

Najlepszym ułożeniem ciała podczas snu jest leżenie na plecach, jest to pozycja, która w najmniejszym stopniu obciąża nasz kręgosłup. Materac, na którym śpimy, nie może być ani za twardy,  ani za miękki, powinien dopasowywać się do krzywizn naszego kręgosłupa. Innym elementem związanym z naszym snem jest poduszka, jej wielkość i kształt należy dostosować do budowy szyjnego odcinka kręgosłupa. Odpowiednio dobrana powinna podtrzymywać odcinek szyjny kręgosłupa w naturalnej, lekko wygiętej pozycji.  W związku z tym, iż w nocy wielokrotnie obracamy się z pleców na bok i z boku na brzuch, produkt powinien zapewniać stabilność kręgom w każdej pozycji. Poduszka termoplastyczna, której przykładem jest poduszka ortopedyczna Blues, pod wpływem ciepłoty ciała dopasowuje się do jego kształtu i tym samym stanowi idealne podparcie dla naturalnych krzywizn kręgosłupa. Zapewnia ona również równomierne rozłożenie ciężaru ciała, co wpływa korzystnie na procesy krążenia i zapobiega bólom kręgosłupa.  Poduszka ortopedyczna Open zawiera otwarte komórki, które odpowiadają za wentylację oraz odprowadzanie nadmiaru ciepła i wilgoci.

Jeśli wykonywany przez nas zawód wiąże się ze spędzaniem wielu godzin przed komputerem lub w innej pozycji statycznej, w wolnym czasie powinniśmy dostarczyć organizmowi odpowiednią porcję ruchu. Pamiętajmy jednak, że nie każdy sport jest właściwy dla osób, które zmagają się z bólami pleców. Te najbardziej wskazane to: pływanie, nordic walking, pilates i joga. Miejmy na uwadze również to, iż tylko systematyczność i wytrwałość gwarantują uzyskanie pożądanych efektów. Lepiej ćwiczyć codziennie mało, niż raz na jakiś czas dużo.  Całe życie trzymajmy się zasady „w zdrowym ciele zdrowy duch”, a na pewno wyjdzie nam to na dobre.

Dr. Sapporo