Kolana szpotawe

Kolana szpotawe to wada kończyn dolnych, która charakteryzuje się ustawieniem podudzia względem uda pod kątem otwartym do środka przy wygięciu na zewnątrz trzonów kości strzałkowej, piszczelowej, udowej.

Schorzenie to najczęściej występuje u dzieci i obejmuje obydwie kończyny, czasami zmagają się z nimi również kobiety w dojrzałym wieku.

Przyczyny

Kolana szpotawe powstają w głównej mierze w wyniku choroby Blounta lub krzywic, często pojawiają się również u otyłych dzieci, które zbyt wcześnie zaczęły chodzić (zbyt duża waga stanowi nadmierne obciążenie dla kośćca dziecka). Do innych przyczyn występowania kolan szpotawych zaliczyć możemy: nieodpowiednio zagojone skręcenia i złamania, niewłaściwy rozwój kości, oraz zatrucia fluorkiem i ołowiem. Dzieci z tą wadą powinny być pod nieustanną kontrolą pediatry i ortopedy. Jak zapobiegać temu schorzeniu? Najlepiej jest zadbać o zdrową dietę dziecka, oraz dopilnować tego, by spędzało jak najwięcej czasu na świeżym powietrzu. Zabawy na dworze są bardzo ważne dla prawidłowego rozwoju maluchów, dzięki nim dostarczana jest (wraz z promieniami słonecznymi) dziecku odpowiednia ilość witaminy D.

Kolana szpotawe można poznać po takich objawach, jak:

• Niestykanie się kolan, przy złączonych stopach i kostkach.
  • Symetryczne niełączenie się kolan.
  • Rozciągnięcie więzadła pobocznego strzałkowego.
  • Rozciągnięcie mięśnia dwugłowego uda i mięśni strzałkowych.
  • Przyrost w stawach kolanowych.
  • Krótsze więzadło poboczne piszczelowe .
  • Skręcenie kończyn do wewnątrz w stawach biodrowych.
  • Odsunięcie od siebiekłykci przyśrodkowych na odległość powyżej 3 cm.
  • Przyrost w stawach kolanowych.

Leczenie

Leczenie szpotawości nie zawsze kończy się operacją, najczęściej wystarczą specjalne terapie i ćwiczenia. Nie poleca się siedzenia  po turecku oraz podnoszenia ciężkich przedmiotów, gdyż czynności te mogą pogłębić schorzenie. W sytuacji, gdy dziecko jest otyłe lub ma nadwagę, należy podjąć kroki, które będą miały na celu odchudzenie malucha.  Wszystkie dzieci z kolanami szpotawymi powinny systematycznie uczęszczać na zajęcia z gimnastyki korekcyjnej, dodatkowo w ramach pozostałych aktywności powinny jeździć na nartach lub łyżwach. Pomocne w zwalczaniu szpotawości powinny być takie zabiegi, jak masaż klasyczny lub terapia manualna.