Protezy ortopedyczne

Protezy ortopedyczne mogą mieć zastosowanie zarówno po amputacjach, jak i w chorobach zwyrodnieniowych. W tym pierwszym wypadku mówimy zazwyczaj o protezie kończyny górnej bądź dolnej. W przypadku kończyn górnych możemy wyróżnić kilka rodzajów protez, w zależności od tego, jak rozległa była amputacja oraz w zależności od typu protezy. Istnieją m.in. protezy dla wyłuszczenia w stawie barkowym, protezy ramienia wraz ze stawem łokciowym, protezy przedramienia, protezy ręki i palców. Ze względu na sposób poruszania implantem oraz jego wygląd wyszczególnić można protezy: mechaniczne (poruszane za pomocą drugiej kończyny), kosmetyczne (przypominające prawdziwą rękę), mioelektryczne (sterowane impulsami), hybrydowe (łączące postać kosmetyczną i mechaniczną). Jeżeli chodzi o protezy kończyny dolnej, to tutaj wyróżnia się implanty: stopy, goleni, uda, a także implanty dla wyłuszczenia w biodrze, czy w kolanie. Ze względu na funkcjonalność takiej protezy możemy je podzielić na: tymczasowe (stosowane przez kilka tygodni po amputacji); kosmetyczne; sportowe.
Jeśli chodzi o protezy stosowane przy chorobach zwyrodnieniowych stawów to ich wszczepienie ma za zadanie głównie zmniejszyć odczuwany ból oraz przywrócić zdolność do poruszania się. Są to zabiegi wykonywane głównie u osób starszych oraz u sportowców (narażonych na urazy mechaniczne). Występują różne rodzaje takich protez – najczęściej mogą być one zlokalizowane w obrębie: stawu kolanowego, stawu biodrowego oraz stawu barkowego. Implementacje tego typu protez polegają na zastąpieniu chorego stawu (w zależności od stopnia zaawansowania choroby może to być całkowite lub częściowe zastąpienie).