Urazy ortopedyczne

Urazy ortopedyczne są to uszkodzenia ciała związane z układem kostnym oraz mięśniami, wywołane przez działanie czynnika zewnętrznego (mechanicznego lub termicznego).
Najczęściej występującymi urazami ortopedycznymi są: naciągnięcie ścięgien, naderwanie włókien mięśniowych a także uszkodzenie torebek stawowych i więzadeł. Dotyczą one głównie osób uprawiających regularnie sport. Urazy powstają bowiem w wyniku przeciążeń. Możemy wyróżnić m.in. takie urazy jak: zapalenie ścięgien Achillesa; skręcenie stawu skokowego (powodujące bardzo silny, ostry ból w obrębie kostki oraz obrzęk); zapalenie stawu barkowego (objawem także jest ból, może on jednak ustępować co jakiś czas);
skręcenie stawu kolanowego (z obrzękiem, oraz przerwaniem lub naderwaniem więzadeł); naciągnięcie tylnej części uda; przeciążenia kręgosłupa (najczęściej ból występuje w okolicy lędźwiowej lub szyjnej).Przeciążenia w obrębie stawu kolanowego czy kręgosłupa zawsze są groźne, mogą bowiem powodować szereg powikłań. Dlatego poza doraźnym leczeniem bólu konieczna jest odpowiednio prowadzona rehabilitacja. Urazów ortopedycznych nie wolno lekceważyć. Do szczególnie niebezpiecznych urazów kręgosłupa należą
takie, które mogą wywołać dyskopatię (uszkodzenie krążka międzykręgowego). Poza wyjątkowo silnymi dolegliwościami bólowymi w obrębie pleców, pośladków oraz kończyn dolnych, istnieje niebezpieczeństwo wystąpienia zwyrodnień. Urazy kręgosłupa mogą powodować także niedowład kończyn i zaburzenia czucia.