Choroby ortopedyczne

Choroby ortopedyczne są to schorzenia narządów ruchu, które mogą być leczone zachowawczo lub operacyjnie. Obejmują one zarówno wady wrodzone, jak i urazy oraz następstwa urazów w obrębie kości, stawów, więzadeł. Do najczęściej występujących chorób ortopedycznych możemy zaliczyć:

• zapalenie stawów – powodowane zarówno przez zmiany reumatyczne jak i zwyrodnieniowe, stan zapalny występujący w obrębie stawów charakteryzuje się silnym bólem, obrzękiem oraz utrudnieniami w poruszaniu daną częścią ciała (wyróżnić można m.in. stan zapalny stawu łokciowego tzw. łokieć tenisisty; stan zapalny
  • schorzenia kręgosłupa – należą do nich m.in. dyskopatia ( schorzenie międzykręgowych krążków kręgosłupa); ZZSK (zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa); skrzywienia kręgosłupa (skoliozy, kifozy, lordozy – nabyte lub wrodzone zwyrodnienia); rwa kulszowa (najczęstsza postać zespołu bólowego odcinka lędźwiowego kręgosłupa); ale także krzywica – wynikająca z zaburzeń gospodarki wapniowo – fosforowej w organizmie (niedobór witaminy D) oraz powodująca zaburzenia rozwojowe u dzieci i zmiany w układzie kostnym;
  • zmiany zwyrodnieniowe stawów – dotykające w szczególności stawu biodrowego i kolanowego (przy których często występuje konieczność zastosowania endoprotez);wynikające ze zużycia chrząstek stawowych, a także zniekształceń końców kości wytwarzających staw;
  • choroby stawu kolanowego, prowadzące do uszkodzeń więzadeł, łękotek – często konieczna jest rekonstrukcja więzadeł;
  • chondromalację – chorobę prowadzącą do destrukcji tkanki chrzęstnej (najczęściej atakująca rzepkę); może być następstwem urazów, ale też zaburzeń osi kończyny;
  • dysplazję stawu biodrowego – wrodzoną wadę polegająca na niedorozwoju panewki stawowej;
  • paluch koślawy (halluks) – zwyrodnienie stopy objawiające się bólem oraz nieprawidowym odchyleniem dużego palca. U źródeł schorzenia leży noszenie nieodpowiedniego obuwia, ale także brak ruchu, otyłość i długotrwałe stanie;
  • płaskostopie – wadę stopy polegającą na obniżeniu jej fizjologicznych sklepień, oraz ułożeniu jej kości w linii prostej. Może być to wada wrodzona lub nabyta (poprzez długotrwałe obciążenie stopy – noszenie niewłaściwego obuwia, dużą nadwagę).
  • osteoporozę – inaczej zrzeszotnienie kości; przyczyny choroby tkwią w niedoborze wapnia, zmianach hormonalnych, braku aktywności ruchowej, niedożywieniu itp. Zagrożenie osteoporozą jest największe u osób starszych oraz u kobiet w okresie menopauzy; Choroba prowadzi do zwiększonego ryzyka złamań nawet przy niewielkich urazach, a także do zmian w obrębie kręgosłupa.