Ból stóp – czym może być spowodowany

Ból stóp może być wywołany różnego rodzaju czynnikami.  Należy wiedzieć, że przyczyn tego rodzaju dolegliwości możemy upatrywać się zarówno w samej stopie, jak szukać ich w ogólnym stanie naszego organizmu.

Do najczęstszych przyczyn powodujących bóle stóp możemy zaliczyć:  złamania, zwichnięcia, skręcenia, stłuczenia. Przewlekłe zmiany urazowe  związane z nadmiernym obciążeniem stóp mogą prowadzić do chorób zwyrodnieniowych stawów, które powoduję nieustanne bóle stóp.  Wśród przyczyn bólu upatrywać się możemy takich chorób jak: paluch koślawy, płaskostopie, cukrzyca, żylaki ostrogi piętowe.

• Paluchy koślawe- powstają w wyniku płaskostopia albo w wyniku noszenia niewłaściwego obuwia. Jeśli ktoś chce się pozbyć tego schorzenia musi przestać chodzić w butach na wysokim obcasie oraz korzystać z wkładek do obuwia, których zadaniem  jest korygowanie ułożenia palucha.
  • Płaskostopie – charakteryzuje się obniżeniem sklepienia podłużnego stopy w skutek zmian zwyrodnieniowych stopy. Osoby borykające się z platfusem odczuwają ból w stopach i łydkach,  ich chód jest ociężały i kołyszący, przez co szybko się męczą. W niektórych przypadkach może pojawić się ból w obrębie kręgosłupa. Aby uniknąć płaskostopia powinno się dużo ćwiczyć, dbać o higienę stóp oraz chodzić w wygodnych butach.
  • Torbiel galaretowata- występuje w obrębie stawu skokowego, najczęściej jest wielkości ziarenka grochu i rzadziej spotyka mężczyzn niż kobiety. Czasami dochodzi do przypadków, gdy sama znika, jednak prawie zawsze należy usunąć ją chirurgicznie.
  • Ostrogi piętowe- spowodowane są najczęściej zapaleniem rozcięgna podeszwowego oraz tkanki podskórnej pięty. Występują na kości piętowej z jednej lub z dwóch stron. Przy takim schorzeniu pomocne mogą się okazać zabiegi fizykalne i wkładki odciążające.

Oprócz schorzeń powstających typowo w obrębie stopy do jej bólu mogą przyczynić się również inne choroby ogólnoustrojowe takie jak:

• Cukrzyca- często powoduje uszkodzenie nerwów obwodowych oraz naczyń krwionośnych najczęściej w obrębie kończyn dolnych.  Dodatkowo  wśród cukrzyków proces gojenia się ran jest wydłużony, co prowadzi  do dokuczliwych owrzodzeń.
  • Żylaki- ból, pieczenie, kurcze i obrzęki łydek i stóp to objawy żylaków kończyn dolnych. Osoby borykające się z problemem „ciężkich nóg” powinny unikać wysokiej temperatury, zażywania tabletek antykoncepcyjnych , a dodatkowo nie mogą dopuścić do pojawienia się nadwagi lub co gorsza otyłości.  Przy tego typu dolegliwościach pomocne powinny być żele zawierające heparynę oraz leki które mają za zadanie poprawić napięcie ścian naczyń żylnych.
  • Choroby dolnego odcinka kręgosłupa (np. zwężenie kanału kręgowego w odcinku lędźwiowym czy przepuklina krążka międzykręgowego).
  • Choroby nerwów (np. rwa kulszowa).
  • Dna moczanowa.