Bóle kręgosłupa

Wśród najczęściej występujących bólów kręgosłupa możemy wyróżnić: ból odcinka lędźwiowego – najbardziej obciążonej części kręgosłupa oraz ból odcinka szyjnego – spowodowany najczęściej przeciążeniem mięśni szyi w wyniku zbyt dużego napięcia (może on prowadzić do zwyrodnień kręgów czy dysków, a także do nawracających migren, mdłości i innych powikłań).

Przyczyn dolegliwości bólowych kręgosłupa może być wiele. Jest to schorzenie niezwykle powszechne – współcześnie bardziej niż kiedykolwiek związane ze złymi nawykami (jak nałogowe oglądanie telewizji, wielogodzinne siedzenie przy komputerze czy praca biurowa). Jednakże występują również inne czynniki wpływające na występowanie bólów kręgosłupa, a są to przyczyny natury genetycznej, reumatologicznej czy neurologicznej. Nie bez znaczenia są też przebyte urazy, zabiegi operacyjne, oraz indywidualne cechy pacjenta. Ból kręgosłupa może bowiem wynikać (i tak jest w większości przypadków) z prowadzonego stylu życia (mało ruchu, ciągłe napięcie, nie zwracanie uwagi na tak istotne elementy codzienności jak wygodny materac czy ergonomiczne krzesło), nadwagi bądź otyłości. Niestety – w większości zamiast zastanowić się nad przyczyną tego bólu – wolimy po prostu „leczyć” go doraźnie – za pomocą farmaceutyków. Tymczasem w przypadku powtarzających się objawów konieczne jest odbycie konsultacji ze specjalistą , a także podjęcie działań terapeutycznych. Oprócz eliminacji szkodliwych przyzwyczajeń konieczna może być również fizjoterapia czy rehabilitacja.