Rozwiąż problem haluksów bez bólu i operacji

Noah Buscher z Unsplash

Hallux valgus (paluch koślawy) to choroba zwyrodnieniowa, która objawia się znacznym zniekształceniem stopy, towarzyszy jej ból stopy oraz nieestetyczny wygląd. Obecnie panuje stwierdzenie że haluksy to choroba społeczna, która dotyka coraz większą rzeszę ludzi.

Co to są haluksy?

Haluksy to poważne zmiany chorobowe łatwe do zdiagnozowania, ponieważ ich objawy są bardzo charakterystyczne. Haluksem nazywamy stopniowo postępujące odchylenie pierwszego palca w kierunku sąsiednich oraz odchylenia kości śródstopia do części wewnętrznej stopy. W momencie, gdy dochodzi do powiększenia głowy pierwszej kości śródstopia pojawia się stan zapalny, który objawia się bólem i zaczerwienieniem. W sytuacji gdy pacjent zlekceważy konieczność leczenia schorzenia może dojść do negatywnych zmian w obrębie stóp, które stopniowo będą  postępować.

Przyczyny powstania haluksów

Haluksy to choroba,  która znacznie częściej występuje o kobiet (cierpi na nie co czwarta kobieta po 50. roku życia) niż u mężczyzn, wynika to z różnic występujących w aparacie mięśniowo- więzadłowym każdej z płci. Należy pamiętać, że najczęściej haluksy pojawiają się u osób, które mają ku temu predyspozycje genetyczne.  Specjaliści potwierdzili, iż choroba ta znacznie częściej występuje w społeczeństwach rozwiniętych, gdzie wszyscy ludzie noszą obuwie. Duży wpływ na powstanie haluksów mogą mieć również inne czynniki, do których należą: choroby reumatyczne, płaskostopie, otyłość lub praca wykonywana w pozycji stojącej. Należy pamiętać, że największe ryzyko wystąpienia schorzenia występuje o osób, u których przypadek zachorowania na haluksy wystąpił w rodzinie. Czasami schorzenie towarzyszy chorobom neurologicznym (np. mózgowe porażenie dziecięce) oraz takim zwyrodnieniom jak zapalenie stawów. Haluksy znacznie utrudniają poruszanie się, są uciążliwe dla każdego człowieka,  choćby dlatego że zwykłe kupienie butów staje się bardzo dużym wyzwaniem i problemem.

Leczenie operacyjne – rozwiązanie na krótką metę

Metoda leczenia operacyjnego stopy uzależniona jest od stopnia zniekształcenia palca i pozostałych elementów stopy, polega na wycięciu fragmentu kości. Dopiero kila tygodni po dokonanym zabiegu możliwe jest poruszanie się w normalnym obuwiu, bezpośrednio po operacji należy nosić specjalne buty pooperacyjne. Po przeprowadzeniu zabiegu pacjent powinien poddać się fizykoterapii i ćwiczeniom, które pomogą mu wrócić do sprawności.

Osoby, które rozważają chirurgiczne leczenie zwyrodnienia powinny zastanowić się, czy takie rozwiązanie jest dla nich odpowiednie. Należy pamiętać, iż operacje haluków nie likwidują przyczyn powstałego zwyrodnienia, a  u większości pacjentów problem powraca po kilku latach. Ponadto każda operacja prowadzi do czasochłonnej rehabilitacji oraz niesie za sobą duże ryzyko powikłań .

Każdy chory może uniknąć zabiegu, jeśli choroba zostanie wcześnie zdiagnozowana, a pacjent zacznie korzystać z odpowiedniego asortymentu medycznego. Do nieinwazyjnych metod leczenia haluksów możemy zaliczyć masaże, zabiegi fizykalne, kinezyterapię itp.

Rozwiąż problem haluksów bez bólu i operacji

Produkty ortopedyczne – aparat Bunito Duo

Wymierne efekty może dać tylko stosowanie preparatów, które umożliwiają swobodę ruchów w stawie.  Dobrym rozwiązaniem dla osób, które zmagają się z problemem haluksów może być zastosowanie dwuzawiasowej szyny, dzięki której możemy skorygować kształt palucha koślawego.  Jedyny produkt na świecie,  który spełnia powyższe wymagania stworzyła polska firma Bunion Joy, aparat ten nazywa się Bunito Duo.

Szyna w Bunito Duo posiada dwuzawiasową konstrukcję, dzięki której zachowujemy swobodę ruchów i możemy normalnie się poruszać. Opaski na śródstopie i paluch przytrzymują kości w prawidłowym ułożeniu, dzięki czemu paluch zostaje odciągnięty od reszty palców oraz zmniejsza się poprzeczne płaskostopie. W aparacie Bunito Duo należy chodzić co najmniej 30 minut dziennie, najlepiej jest jednak używać go przez kilka godzin w ciągu dnia, można w nim również spać. U większości chorych od razu dochodzi do zmniejszenia dolegliwości bólowych, natomiast poprawy wartości kątowych w stawach możemy spodziewać się po półrocznym stosowaniu aparatu.

Jeśli masz już dość ciągłych problemów, które powodują haluksy, a nie chcesz poddawać się inwazyjnym zabiegom, których efekt nie jest trwały,  przyjrzyj się produktom ortopedycznym. Odpowiednio dobrane nie tylko przyniosą doraźną ulgę, ale przede wszystkim zlikwidują przyczynę problemów, poprawiając wartości kątowe stawów.

Bunito.pl