Lordoza

Lordoza to łukowe wygięcie kręgosłupa w stronę brzuszną, występująca w odcinku lędźwiowym i szyjnym kręgosłupa. Pogłębiona lordoza charakteryzuje się nadmiernym wygięciem kręgosłupa do przodu.

Kręgosłup człowieka powinien tworzyć trzy krzywizny: lędźwiową, piersiową, szyjną, wspólnie wszystkie te krzywizny pomagają utrzymywać prawidłową postawę ciała oraz pozwalają znosić duże obciążenia. Krzywizny kręgosłupa powstają w wyniku działania grawitacji na ludzkie ciało.

Przyczyn powstania lordozy dopatrywać się można w genetyce, ostatnimi czasy jednak coraz bardziej wzrasta liczba przypadków nabytej wady postawy. Wystąpienie schorzenia powiązane jest skurczami mięśni przykręgosłupowych, stanami zapalnymi, rwą kulszową, zwyrodnieniem kręgosłupa i krążków międzykręgowych.

Najczęściej atakowany jest odcinek lędźwiowy i szyjny kręgosłupa. Niezależnie od rodzaju wady każdy chory odczuwa ból w zajętej części pleców, dodatkowo stale kurczące się mięśnie jeszcze bardziej potęgują bólowe dolegliwości. Wczesne rozpoznanie nadmiernej lordozy i szybko rozpoczęte leczenie pozwolą uniknąć dotkliwego zaniku mięśni.

Specjalista może potwierdzić występowanie u pacjenta lordozy po przeprowadzaniu z nim wywiadu oraz po dokonaniu rezonansu magnetycznego oraz RTG. Forma i sposób leczenia zależy od skali zmian wywołanych chorobą oraz wieku chorego. Lordozę leczy się poprzez fizykoterapię, odpowiednio dobraną gimnastykę korekcyjną, aparaty operacyjne, gorsety. W niektórych przypadkach (gdy choroba jest zaawansowana lub dochodzi do ucisku narządów wewnętrznych) konieczne jest poddanie się operacji.