Przyczyny i objawy przepukliny kręgosłupa

objawy przepukliny kręgosłupa
GMB Fitness z Unsplash

Przepuklina kręgosłupa, czyli dyskopatia jest przewlekłym schorzeniem krążka międzykręgowego, potocznie nazywanego dyskiem, czyli elementu oddzielającego od siebie kolejne kręgi kręgosłupa. Jest to jedno z najczęściej występujących schorzeń kręgosłupa, stanowiące pierwszy etap choroby zwyrodnieniowej kręgosłupa. Każdy krążek ma jądro miażdżyste otoczone przez elastyczną tkankę łączną pierścienia włóknistego. Krążki międzykręgowe pełnią funkcję amortyzatorów a ich wielkość i kształt jest różny w poszczególnych odcinkach kręgosłupa. W przypadku przerwania ciągłości pierścienia jądro miażdżyste zaczyna uciskać na struktury nerwowe powodując ból.  Dolegliwości zazwyczaj pojawiają się u osób z przedziału wiekowego 30-40 lat.

Przyczyny przepukliny kręgosłupa

Podstawową przyczyną dyskopatii jest znaczne, często ponadnormatywne obciążenie kręgosłupa związane z ciężką pracą fizyczną, nieumiejętnym podnoszeniem i przenoszeniem przedmiotów o wadze przekraczającej 10 kilogramów. Powodem schorzenia może być też otyłość, brak ruchu, długotrwała praca przy komputerze niehigieniczny tryb życia, narażenie na wibracje na przykład podczas długotrwałej jazdy samochodem oraz inne nadmierne obciążenia kręgosłupa.  Na dyskopatie szczególnie narażone są osoby chorujące na osteoporozę oraz żyjące w przewlekłym stresie powodującym wzmożone napięcie mięśniowe. Przyczyną dyskopatii mogą być skłonności wrodzone. Często przyczyną schorzenia są urazy i kontuzje w wyniku uszkodzeń mechanicznych kręgosłupa na przykład w wypadkach komunikacyjnych. U kobiet przyczyną dyskopatii może być ciąża.

Objawy przepukliny kręgosłupa

Zwykle pierwsze objawy takie jak pobolewanie pleców podczas jazdy dłuższej jazdy samochodem, po joggingu lub po spaniu w nowym miejscu są niesłusznie lekceważone. Początkowo ból szybko mija, ale z czasem jest coraz bardziej dokuczliwy i zmusza do sięgania po leki przeciwbólowe. Organizm wysyła sygnały ostrzegawcze i należy bezwzględnie zasięgnąć porady specjalisty najlepiej w centrum leczenia chorób kręgosłupa, jak Carolina Medical Center, z doświadczoną kadrą i specjalistycznym sprzętem. Promieniujące bóle nasilają się w wyniku ucisku na nerwy w sąsiedztwie uszkodzonego dysku. Narastają dolegliwości ze strony układu nerwowego takie jak mrowienia, zaburzenia czucia, wzmożone napięcie i niedowład mięśni. Miejsce występowania dolegliwości bólowych zależy od lokalizacji przepukliny na określonym odcinku kręgosłupa. Rwa kulszowa, rwa barkowa, bóle promieniujące, mrowienia, zaburzenia czucia w kończynach, niedowłady spastyczne, bóle i zawroty głowy, sztywność karku, szumy uszne, zaburzenia wypróżniania i problemy z seksem itd. to typowe objawy dyskopatii.

Leczenie przepukliny kręgosłupa

Diagnozowanie dyskopatii oprócz wywiadu lekarskiego opiera się specjalistycznych badaniach obrazowych jak RTG, MR, TK i badaniu przedmiotowym. Leczenie przepukliny kręgosłupa zazwyczaj zaczyna się od podania leków przeciwzapalnych i przeciwbólowych i fizjoterapii obejmującej kinezyterapię, masaże, krioterapię, terapię ciepłem, prądem, laseroterapię.  W bardziej zaawansowanych przypadkach konieczny jest zabieg chirurgiczny polegający na odbarczeniu struktur nerwowych i stabilizacji chorego segmentu kręgosłupa. Nowoczesne małoinwazyjne, endoskopowe procedury operacyjne znacząco zwiększają szanse powodzenia zabiegu i skracają okres rehabilitacji po operacji.