Endoproteza kolana – w jakich przypadkach jest wszczepiana?

Endoproteza kolana
Miri Mina z Unsplash

Każdy, kto kiedykolwiek doświadczył urazów kolana, wie, jak bardzo jest to bolesne i uciążliwe. Nie tylko powoduje problemy z chodzeniem, wykonywaniem codziennych czynności, uprawianiem sportów, niejednokrotnie ból uniemożliwia codzienne funkcjonowanie. Dlatego nierzadko jest tak, że kolano wymaga operacji, która kończy się protezą. Endoproteza kolana jest wszczepiana w bardzo różnych przypadkach, a jakie z nich są najczęstsze?

Endoproteza kolana – co to takiego?

Endoproteza kolana to coś, co nazwać możemy sztucznym stawem. Jego zadaniem jest więc zastępować uszkodzony staw kolanowy. Niestety, jeśli pacjent skierowany zostaje na operacje wszczepienia endoprotezy, oznacza to, że jest to jego jedyna szansa na odzyskanie sprawności sprzed choroby.

Wskazania do wszczepienia endoprotezy:

• Zwyrodnienia, spowodowane m.in. przez chorobę reumatyczną;
  • Bardzo rozległe urazy;
  • Stany zapalne w kolanie, długo utrzymujące się, powracające;
  • Mała ilość mazi stawowej odpowiedzialnej za prawidłową ruchomość;
  • Szpotawe lub koślawe kolana.

Wskazania to w większości zdarzenia, które są niezależne od człowieka i jego stylu życia. W zależności od stopnia uszkodzenia stawu istnieją różne rodzaje endoprotez. Endoprotezy całościowe stosowane są w przypadku, kiedy mamy do czynienia z dużymi zniszczeniami, spowodowanymi np. przez chorobę. Istnieją też protezy częściowe, które jak się łatwo domyślić, stosowane są tam, gdzie uszkodzenia nie są aż tak rozległe.

Endoproteza kolana – cena i jak przebiega operacja

Podczas operacji w kolanie jest umieszczony specjalny dysk, dzięki któremu możliwy jest swobodny ruch w kolanie. Ponadto wprowadzana jest metalowa podkładka, której zadaniem jest łączyć całość z kością udową. Osoby, którym wszczepiono tylko jedną część stawu, endoproteza taka zakładana jest z jednej strony. Do niedawna protezy były wykonywane z cementu. Były ciężkie i pacjent wymagał bardzo długiej rehabilitacji. Obecnie stosuje się endoprotezy bezcementowe, które nie potrzebują dodatkowych zespoleń, by dobrze trzymać się kości. O tym, która zostanie wykorzystana, decyduje lekarz, jednak cementowe powoli odchodzą do lamusa.

Na operacje przeprowadzane w publicznych szpitalach niejednokrotnie trzeba czekać nawet kilkadziesiąt miesięcy. Dlatego też pacjenci, którzy cierpią z powodu bólów i niemożności poruszania się, coraz częściej decydują się na skorzystanie z usług prywatnej kliniki. Jaka jest cena endoprotezy kolana w prywatnym szpitalu? Otóż ceny tego zabiegu wahają się od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy. Są to niestety spore koszty, jednak nie zapominajmy, że bez zdrowego kolana można mieć trudności z poruszaniem się, chodzeniem, a uprawianie sportów zupełnie nie wchodzi w grę.

Rehabilitacja po endoprotezie kolana

Operacja to dopiero początek powrotu do pełnej sprawności. Nie będzie on możliwy bez rehabilitacji. Intensywnej, regularnej i częstej rehabilitacji. Powinno się ją wykonywać pod okiem doświadczonego rehabilitanta.

Tekst partnera